Pagina's

zaterdag 20 november 2010

Geen borduurmachine maar ik wil wel een mooi versierd shirtje



Ik ben lekker bezig geweest aan een shirtje van Farbenmix. Dat is onderdeel twee voor bij het rokje Odilia met kraaltjes. Met dat rokje was ik lekker aan het uitproberen geweest met de borduurrandjes die ik op mijn naaimachine heb zitten, maar helaas kan ik met mijn machine niet ècht borduren. Het shirtje is best snel gemaakt, maar ja, zo'n zacht appeltjesgroen shirtje is wel leuk, maar ook héél saai! Ja, wat dan? Ik wilde vooral de paarse-fuchia knalkleurtjes van het rokje in het shirtje terug laten komen, maar dat kleurtje is lastig te vinden, dus...



... maak ik zelf maar wat. Ik heb in een paar jurkjes wel eens bloemen uit de vrije hand met de naaimachine op stof gestikt, maar ik wilde niet alleen vorm, maar ook 3D. Dat betekent laagjes maken, dus het groen met witte stippeltjes stof gepakt en natuurlijk de fleurige paars-lila-appeltjesgroene stof, de locker met fuchiapaars ingeregen.

Ik heb ook wat cirkeltjes nodig. De onderkant van het roze opbergbakje heb ik op de groene stippel getekend met trickmarker en de binnenkant van de plakbandtape op de bloemetjesstof getekend. Er zit ongeveer 1,5cm verschil tussen de ene cirkel en de andere. Na het uitknippen heb ik de pailletjes die her en der op de gebloemde stof zitten van de rand afgeknipt, anders gaat m'n mes naar z'n grootje.



Ik heb eerst de groene cirkels een rolzoompje gegeven. Het is niet handig om cirkels een rolzoompje te geven. Rechte lappen hapt 'ie zo weg, maar met wat getrek kom je een heel eind. Ze hoeven niet perfect, glad en rond te worden, anders wordt het zo fabriekerig. De stof met bloemetjes is wat dunner en iets lastiger om mee te laten werken, maar een paar keer het voetje omhoog doen en het stofje verleggen en het lukt best. Een beetje met de cirkeltjes rommelen. Ik wilde er echt een eye-catcher van maken. Dus niet één zo'n cirkeltje. Uiteindelijk kom ik uit op vier cirkeltjes. 






Dan moeten de cirkeltjes van de bloemetjesstof nog, dat zijn er zestien in totaal. Ik zit er wat mee te rotzooien en uiteindelijk vouw ik ze in kleine taartpuntjes. Door het rolzoompje is het een beetje krullerig en wappert het een beetje open. In het midden weet ik nog niet precies wat ik ga doen. Ik heb hier een roze blingbling knoopje gebruikt, maar het kunnen ook kraaltjes worden of hotfix steentjes.


Al die fladdertjes ga ik met de naaimachine vastzetten, in een kruisvormpje of een cirkeltje.. Weet het nog niet precies. De fladdertjes moeten wel lekker blijven opfladderen, dus daar zal ik nog wel even mee gaan rommelen. De groene cirkels moesten iets verschoven worden, want het zit iets te dicht op elkaar.



Zoals je ziet is het nog niet helemaal af, maar ik heb wel een beetje een idee gekregen hoe het wordt. De freule heeft het uit school even gezien, voordat ze weer naar school moest, en ze vond mooi worden. Ze wilde er eigenlijk ook wel eentje voor in haar haar.

Nou dat gaat wel lukken, ik heb nog restjes genoeg over.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten