Pagina's

maandag 29 november 2010

Groot ijzerwerk als voetje



Nee, ik ben niet bij de ijzerwinkel geweest, maar het lijkt wel op een soort klauw of grijper... een interessant stukje ijzerwerk... 

Ik zit sinds kort wat vaker op Sancho te  koekeloeren... Ik heb mezelf een weekje vrijaf gegeven om even op te laden voor volgende projecten en zo kwam ik via een blog Sancho weer tegen. Ik ben al een jaar lid, maar ja, beetje druk hè. Het was een hele tijd terug dat ik daar was. Ik kreeg daar een gezellige schop onder m'n kont om weer eens de hobbykant van het naaien weer wakker te schudden en op te frissen en dat werkte héél goed. Voor de jongste een 4-delig groen-paars setje gemaakt. Daarna voor oudste dochter en haar schoolvriendin een blauwpaars tienercocktailjurkje gemaakt. Mijn creativiteit bloeit helemaal op door even gedachteloos een lap stof onder handen te nemen en het te laten gaan wat het wil gaan. En dit alles UWYH ook!

Ook kwam ik op Sancho een link met You-tube tegen over rimpelvoetjes, van plastic en ijzer, en plooivoetjes, net een grijperklauwtje. Héél interessant. Door mijn ontwerp Willemientje voor Farbenmix heb ik héél wat rimpelstroken gerimpeld en na een jurk of drie steeds aan twee draden trekken, zat mijn rechterhand toch behoorlijk vol met snedes en lagen er nog een stuk of drie jurkjes die nog gedaan moesten worden (leve de tape!). Dat moet toch ook anders kunnen, denk ik, en het filmpje liet zien dat je mooie rimpelstroken kan maken, zonder snedes in je hand! 

Ik heb ook op internet afgezocht hoe duur die dingen zijn en of dat ingenieuze ding wat ik gezien had ook geschikt was voor mijn machine... een Pfaff expression 3.0. Op de sites stonden zoveel voetjes, sommige foto's zeer onduidelijk en wel tig nummers van machines waar ze op zouden passen, prijzen waren ook behoorlijk uiteenlopend. Ik vertrouw dan toch liever op de winkel waar ik altijd kom voor voetjes e.d. dan weet ik zeker dat ik goed advies krijg en wat ik denk dat het voor mij is ook zo is.

Ik heb niet gekozen voor een rimpelvoetje, omdat wat ik zag als voorbeeld niet regelmatig genoeg was naar mijn zin. Ik heb voor de Ruffler gekozen, deze is ook nog beïnvloedbaar met je steekgrootte hoeveel plooitjes hij maakt.

Ik ga eerst dat voetje eens uitproberen op een jurkje voor de jongste dochter, misschien de Feliz, die ligt al anderhalf jaar in de la. Nog kreukvrij in strakke verpakking. Eerst uitproberen en dan ga ik het professioneel gebruiken. Ik ben zó benieuwd hoe het werkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten