Pagina's

donderdag 11 november 2010

Tienerversie van de Nadya, patroon vanaf 13 november te koop


Ik heb twee tienerversies gemaakt van de Nadya. Één voor oudste dochter (12 jaar) en één voor m'n nichtje (11 jaar). Dochterlief weet precies wat ze wèl en vooral níet wil. Het was eerst de bedoeling dat ik 't alleen voor haar nichtje zou maken. Ik vertelde aan m'n zus wat voor stofjes het zouden worden. Geen jersey voor de legging maar soepele stretchjeans (net zo soepel als jersey, het rekt iets minder, maar gaat met dit patroon perfect. De dames glippen zo hun legging in zonder rits. Bij dochterlief moest ik het bij de taille zelfs nog iets innemen, want de dame is nogal getailleerd en allergisch voor plooitjes zeker bij de buik/taillezone!!! En allerlei verschillende ruitjes voor de top.

Dochterlief hoorde mijn idee van stofjes en vroeg of ik ook voor haar wat wilde maken. Dus ik, toch wel verbaast, de Nadya? Zegt de dame "Ja!" Nu is dat wel tegen slechthorendmans gezegd maar niet tegen dovemansoren, dus prima! Ienemienmutte of het donkerblauwe of zwarte stretchjeans zou worden. Maar aangezien ik de blauwe ruitjesstof te blauw vond bij de héle donker blauwe jeans, werd het zwart. Daarna drie formaten ruitjes uitgekozen en een accentstofje in het rood. Geen ruitje want ik vond het stipje juist leuk. 


Na haar "Ja", kwam er ook een "Maar!". Een waslijst-Maar! Ja, maar dan wil ik hem korter (logisch ik zie haar niet met een jurk rondlopen). Géén strikken, ook logisch. Geen knoopsluiting in de nek. Oké, wat nog meer mevrouw. Ik wil 3/4e mouwen... Even tussendoor: ze stroopt áltijd haar mouwen op, hoe warm of koud het ook is, de dame heeft blote onderarmen. Op een heleboel foto's zie je ook dat ze een trui of jasje gelijk omhoog schuift. Het is bepaalt in haar DNA, want ik en mijn schoonmoeder hebben ook nóóit hun mouwen waar ze horen. O ja, en ze wilde rode mouwrandjes. Voor haar nichtje doe ik het zelfde behalve de mouwlengte, die hou ik gewoon lekker lang, zoals het hoort. O ja de legging moet natuurlijk langer want de dames hebben kortere laarzen en die van dochterlief moet aan de onderkant ietsjes ingenomen worden, want die heeft "slobber"laarzen, anders moet de onderkant zó wijd worden, ja dat trèkt de dame, die woont in een skinnyjeans, natuurlijk niet. Bij Savannah blijft de legging wel hetzelfde, die valt over haar laarsje heen, alleen een stukje langer gemaakt.


Ik heb als sluiting een lipje gemaakt met een drukker. 
De verlengde legging valt bij nichtjelief netjes over de korte laarsjes en vind ik super staan.

Dan tijdens het knippen, wat voor ruitje wil je waar hebben? Stilte, staren, dan staat ze op, wijst, pakt patroondelen en zegt. Kleinste ruitje voor het rokje, middelste ruitje voor bovenstukje(lijfje) en de mouwen van de grootste ruit. Tailleding van rood, beleg en de mouwboordjes ook. Voor nichtjelief dan net allemaal andersom. Ik zeg, oké! De ruitjes knip ik schuin. Vind ik zo'n leuk effect. Aan het eind van de knipperij. blijkt dat ik het rode lapje wel héél krap genomen heb, grrr!

Dochter weer opgetrommeld. Wat wil je van wat voor je nicht. Het kleinste ruitje en de rode stippel is op. We nemen een snoekduik in de kast, ienemienemutten tussen een rood klein ruitje of een rode met grotere witte stip. Het wordt de stippel. Ze wil de rok van een groot ruitje, het bovenstukje(lijfje) middelste ruitje, de mouwen weer een groot ruitje en de stippel voor het tailleding, beleg en mouwboordjes.



Oké, dan gaan we beginnen, tijdens het patroontekenen heb ik het patroon geregeld op haar rug gehouden voor de lengte. Eer ging een heel stuk van de rokbaan af. Omdat ze een kort bovenlijf heeft moest ook even gecheckt wordt of het tunnelbeleg op de goede hoogte zat. Hij was voor haar iets te laag, dus een paar centimeter omhoog geschoven. Eenmaal achter de naaimachine gaat het snel. Ze mag gelijk als paspop dienen. Ik heb geen paspop die precies is zoals zij, dus ze mag zelf even proefpassen. Ze bescheurt het gelijk als ze hem aan heeft, want zonder elastiek is het gewoon een A-lijn blouse. Ze giert en roept "Ik lijk pipi-langkous wel" Door al die verschillende stofjes kan ik niet anders dan grinnikent toegeven dat als ze, ze loopt nu met blote benen rond, twee verschillende gekleurde kniekousen aantrekt en vlechtjes in d'r haar ze een moderne pipi is! 

Na uitgehikt te zijn, zegt ze tegen haar blouse! Als pyjama ben je wel geschikt hoor. Da's fijn zo'n griet, maar na uitgehinnikt te zijn en het halve huis doorgelopen om het aan iedereen te laten zien staat ze serieus voor de spiegel. Ik pak het taillegedeelte met mijn handen en zeg "Het wordt ongeveer zo". Ze kijkt bedenkelijk en pakt twee plukken stof en zegt; "Ik vind het zo wel héél mooi vallen". Even voor jullie visualisatie. ze wil het middenvoor gedeelte glad hebben. P.S.: dame is allergisch voor plooitjes en rimpels richting taille en buik, effe voor de weet, hè!

Nou dat kan toch wijfie, roep ik. Alles kan! Dus zo gezegd zo gedaan. Ik heb voor haar 6 tunneltjes gestikt en daar smal elastiek doorheen getrokken. Het elastiek begint en stopt 9 cm. vanaf het middenvoor. En ik vind het super worden. het lijkt gelijk héél anders. Bij nichtje heb ik ook tunneltjes gestikt, 5 stuks, maar dan helemaal rondom met iets breder elastiek! De mouwen heb ik bij dochterlief stiekem iets langer dan 3/4e gedaan, want met 't oog op groei en zo, lijkt me dat wel verstandig. Als ze net zo'n groeispurt krijgt als ze dit voorjaar had, dan zitten de mouwen straks en dadelijk boven haar elleboog, geen potje! Dus iets langer gelaten en met mouwophouders heeft ze toch wat ze wil en kan ze er langer mee doen. Want dit setje kan je lekker door dragen tot ergens in maart-april of zoiets. 

Legging was bij haar nichtje gelijk goed en bij de freule moest 'ie in de taille iets worden ingenomen en aan de onderkant had ik hem iets smaller gedaan zodat hij netjes in de laarsje viel en blijft zitten.

Tijdens een actie voor het 6 jarige bestaan van Farbenmix gaat dit patroon vrijdagnacht, om 24:00 uur in de verkoop!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten