Pagina's

dinsdag 7 mei 2019

Het Stoffenspektakel 7 mei 2019

Vandaag is het Stoffenspektakel in Gouda, en ik heb er zin in. Vandaag ga ik alleen, want iedereen moet werken of heeft andere afspraken. Niet waar ze zin in hadden, want eigenlijk wilden ze het liefst ook naar het Stoffenspektakel. Ik ben eigenlijk dus een bofkont.

Het is niet zo druk als vorig jaar en dat vind ik wel prettig. Is rustig rondkijken. Ik moet wel eerst even acclimatiseren, want er komt een bom aan kleuren op me af. Het valt me op dat er heel veel felle kleuren zijn, en een enorme bak aan bloemetjes in allerlei formaten, ook bladeren van klein naar groot zijn opvallend aanwezig. Qua kleur valt de kleur mosterd geel van licht tot donker op. Er zijn veel soepele viscose, voile e.d. stofjes, maar helaas allemaal met bloemetjes. De effen stofjes zijn meestal van een stijver materiaal, niet bepaald geschikt voor jurkjes e.d.

Bij Samitex werd ik fijn geholpen. De eerste twee stofjes die ik vond, de broderie en Punta, mocht ik even bij de kassa leggen, zodat ik met mijn handen vrij naar jurkjesstoffen kon zoeken… Ook gezellig gekletst over waar ze hun stoffen vandaan hebben. Leuk en gezellig! 


Dit is de buit van het Stoffenspektakel vandaag in Gouda. Ik ben geslaagd bij Samitex, en heb vier stofjes gekocht, van onder naar boven:

  • 1. Op de foto lijkt de kleur blauwer dan het is. Het is een mooie petrol. Een gebreide stof, héél dun, prachtige valling en ondoorzichtig, dus hoeft niet gevoerd te worden. Perfect voor een zomers jurkje.
  • 2. Van hetzelfde materiaal heb ik de stof ook in taupe gekocht, ook voor een zomers mouwloos jurkje. 

  • 3. Een donker vergrijsd groen heb ik een Punta di Milano gekocht. Ik kreeg het advies de stof wel eerst te wassen want het kan krimpen. Dat doene we! Die stof is voor een jurkje voor naar mijn werk, en een kokerrokje voor bij het bovenste stofje.
  • 4. De bovenste was het eerste stofje dat ik tegenkwam bij Samitex en ik viel er gelijk voor. Ik ben geen bloemetjesmens, maar zo héél eenvoudig geborduurd op een ivoorwitte broderie, dat is gewoonweg prachtig. Perfect voor een off-shoulder blouse voor op het kokerrokje van het stofje daaronder… die tint zit in de blaadjes van de rozen.

Ik zocht voor dochterlief ook nog naar streepjesstofjes voor shirtjes, maar ik vond die niet in de kleuren voor haar… petrol, zeegroen, legergroen, marineblauw, bordeaux of dieprood. Dus daar ga ik een ander keertje naar op zoek.

Update: Stofje 2 en 3 zijn gemaakt, maar er moeten nog foto's van worden genomen.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten