Pagina's

vrijdag 24 mei 2019

Rokje Kristy LMV (La Maison Victor) editie nov/dec 2015


Ik heb eigenlijk zin in een lekker snel klaar projectje. En denk dan gelijk aan het rokje Kristy uit de LMV. Zo lekker simpel, zonder toeters en bellen aan coupenaadjes, ritsen of zakken. Ook is het al járen geleden uitgeraderd, héél groot voordeel dus! De stof is er al voor gekocht. Dan is het alleen nog een kwestie van knippen, onder de locker gooien, naden stikken, tailleband erop en blinde zoom erin... dus... zó gepiept...!


Gisteravond heb ik het patroon opgezocht en de klossen met bordeaux lockgaren. Naaigaren kan ik zo in het donker c.q. lamplicht niet beoordelen. Het patroon check ik even qua maat, meet het even door, want soms pas naar aanleiding daarvan de naadtoeslag aan… maar deze keer hoef ik niks bijzonders te doen, gewoon 1cm naadtoeslag. De lengte weet ik niet zo precies, dus ik knip er gewoon 5cm extra aan, exclusief zoom… dan zit ik zeker weten goed.

Het rokje bestaat uit drie onderdelen, dus dat is al een eitje… De strook ertussen, daar ga ik nog iets mee doen.


De stof is bordeaux, maar dichtbij bekeken, heeft het stofje eigenlijk twee tonen bordeaux… Van een afstand is het effen, maar dichtbij zijn het fijne streepjes.

Op de tailleband staan twee tekens op de plek waar de zijnaden komen… twee tellen later, staan ze er op.


Na het inrijgen van een andere kleur lockgaren, check ik met een restantje stof of de locker nog netjes staat afgesteld voor dit stofje en of de rek is, zoals nodig is. Hij staat goed, dus ook weer twee tellen werk.


Na het locken even neuzen naar het juiste kleurtje naaigaren, want dat ging gisteravond niet bij het gelige licht. Het is een restantje, maar voor dit rokje is dat meer dan genoeg.

En nu… twee naden stikken van het rokje, naad van de tailleband, tailleband dubbelvouwen, punten van de tailleband op de zijnaden, rondspelden, en hop het meeste werk zit er al weer op…


… en kan ik het gaan doorpassen. Ik gooi mijn slippers van mijn voeten en doe even hakken aan, want zo dat draag ik onder rokjes.

Het rokje zit als gegoten, alleen de lengte is overduidelijk te lang… Ik vouw een paar keer, en kom uiteindelijk uit op 7cm (de 5 die ik extra had geknipt, plus 2cm zoom) en dus blijkt dat het patroon van zichzelf helemaal perfect is… Niks meer aan veranderen de volgende keer en dat zet ik er dan voor de handigheid ook maar op het patroon… Lengte: OK!


Daarna met een soort zigzagsteek de zoom met de hand zomen. De steek hoort normaal gesproken aan de binnenzijde, maar aangezien ik een keer een opwippende rand heb gehad, doe ik het nu gewoon lekker op deze manier… als er aan de goede kant maar niets van te zien is!


Als ik de laatst benodigde draad knip, blijkt dat het garen ècht precies pas was… weer een klosje weggewerkt. 


Nog een keer doorpassen, en ik ben helemaal blij met het rokje… 


 Want deze trui is héél leuk, maar voor nu wel héél warm…

 En eigenlijk is voor mijn gevoel deze trui wel héél erg ruim en groot voor op het rokje… dus… ik vermoed dat ik mezelf binnenkort wel aan het werk zet voor iets nieuws er op!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten