Pagina's

maandag 14 september 2009

Groene vingers???


Ik zat net een kop thee te drinken en heerlijk genietend naar mijn planten in de vensterbank te kijken. Wie had dat gedacht. Ik, en groene welvarende planten? Echt niet! Ik heb absoluut geen groene vingers. Mijn moeder wel, die kan zelfs het allerkleinste plantje vertroetelen tot een gigant van een plant. En bij mij gaat hij of zielig verdrogen of hij verzuipt van de nattigheid. Ik ben daarin heel erg zwart/wit. Of ik verzorg ze te goed (ahum, te veel water e.d.) of ik verzorg ze niet, ja, dat betekent dat ze niks krijgen!

Maar ja, ik vind planten wel gezellig staan in huis. Ik ben ook op internet gedoken, want hoe mijn huis staat, dan krijgen ze of 's ochtends of  's middags hete zon over zich heen. In de winter geen punt, maar de zomer... Googlen dus. Daar kwam ik uit op cactussen! Jakkie vind ik niks aan, en dan die prikkers en dat met kinders, nee! Geen goed idee. Naar een tuinderij gegaan. Het antwoord: cactussen! Is er dan niks wat wel past.

Tot mijn moeder me een keer een orchidee gaf, die heb ik toen op een veilige plek in de keuken gezet. Daar is niet ze veel zon. En die deed het goed, en toen kreeg ik er een van mijn zus, en die deed het ook heel goed! Zou ik het dan toch kunnen? Varen gekocht, in een schaduwrijke hoek gezet, en die ging dood! Binnen een maand kassieweilen. Hmmm. Toen zag ik vorig jaar deze orchideeën, in de aanbieding, nou vooruit dan maar. In de vensterbank gezet en net zo behandeld als die in de keuken. Ja, orchideeën! en die houden helemaal niet van felle zon, maar ze doen het goed!


Vorig jaar eind april deze orchideeën gekocht. Ze stonden, totdat ik ze ging verhuizen (ja, stom, maar er was even een kinderproject in de vensterbank) prachtig te bloeien, en na de verhuizing waren ze  binnen een maand alle bloemen kwijt. December in zonder bloemen, snik... Maar weer vertroeteld, en in januari begon hij weer uit te lopen, met dit als resultaat. Hij blijft knoppen zetten, zie bovenste foto!

En ik ben super chaotisch wat de verzorging betreft, hoewel daarin ben ik natuurlijk wel consequent, hahaha.

Recept chaotische bediening:
Ze krijgen 1 x in de maand orchideeënvoeding, allebei een halve gieter en twee weken later allebei een halve gieter zonder voeding. Vanaf mei gaat het zonnescherm neer, vanaf september niet meer. En de bladen worden elke maand afgenomen met melk, gaat al het vuil en stof makkelijk van af. En eens in de zoveel tijd een spraybeurt, worden ze natgespoten.

En het resultaat mag er zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten