Pagina's

donderdag 12 februari 2015

Spiegelreflex???


Ik zit al een half jaar te hannesen met het nemen van foto's. Mijn mobiel is op aan het raken, valt qua beeldscherm nog net niet uit elkaar, maar moet het nog even tot eind mei uithouden, dan kan ik een ander toestel bij mijn abonnement uitzoeken. In dit exemplaar wat ik nu heb zit vuil, ergens in de lens, zwarte stipjes, die ik met Picasa aardig weggepoetst krijg, maar als ze ongunstig zitten kan ik er niks mee. Ik heb namelijk geen fotobewerkprogramma Lightroom of zoiets, kijk, dan kan je perfect elk friebeltje weg krijgen. Hoewel met foto's van een mobieltje kan je met Lightroom ook niet veel uitrichten, want die foto's zijn geen RAW bestanden, maar jpeg bestanden... en daar kan je niet veel meer mee uitspoken.


Maar de klap op de vuurpijl kwam een twee weken terug. Mijn foto's werden ineens onscherp, of eigenlijk niet onscherp, maar er lijkt wel een detailverdoezelaarslens overheen te zitten... Ik heb me een oelewoep gepoetst, maar het zit niet aan de buitenkant. Niet best als je nieuwe producten wilt fotograferen... en dat moet ik over krap een maand. Dan komen er weer nieuwe stofjes en bandjes binnen en die wil ik natuurlijk zo mooi mogelijk erop hebben en ook dat de kleur klopt van het echte stofje naar wat er in de winkel te zien is. Dan moet ik natuurlijk wel weer even mijn beeldscherm kalibreren, zodat de kleuren ook ècht kloppen!!


Afgelopen zondag heb ik online een Camera aangeschaft met Dennis op Skype aan de andere kant van het land. Ik kreeg allerlei links toegestuurd en hij vroeg het hemd van mijn lijf wat voor foto's ik maak. Elke camera heeft namelijk verschillende kwaliteiten en vooral ook prijzen... Ik bedoel... ik heb voor het fotograferen van mijn producten natuurlijk geen telelens nodig en fotograferen in het donker hoef ik ook niet. Wat belangrijk is, scherpe foto's, dat de kleuren kloppen en dat te zien is wat voor materiaal het is. Ook dat ik meisjes in rokjes en jurkjes die aan het zwieren zijn mooi scherp op de foto krijg.

























Ik krijg aankomend weekend les hoe ik met mijn nieuwe camera moet werken, zodat ik ieder geval een beetje weet hoe ik een fatsoenlijke foto kan bakken... en vooral wat ik met al die knopjes e.d. aan moet, want ik heb géén flauw idee!!! Als je van te voren bedenkt hoe je de foto gaat nemen en de camera in moet stellen heb je achteraf minder werk om de foto te snijden en te bewerken. Vooral de kleuren zijn belangrijk dat de kleuren kloppen of met weinig nabewerking kloppen. Hoe het zit met de witbalans... zodat ik geen rozige of gelige foto's krijg. Lichtgevoeligheid instellen, dusdanig dat er geen ruis of gebruik maken van een flitser om mooie foto's te krijgen. Dat is volgens mij nog een vak apart, want lelijke flitserschaduwen, wil je natuurlijk niet hebben als je leuke knoopjes aan het fotograferen bent.

Hierboven zijn wat stalen (als iemand een stukje stof opgestuurd wil krijgen voordat ze bestellen, dan knip ik hiervan een stukje af) van vorige series die ik heb ingekocht... Dat is mijn proefkonijnenmateriaal van aankomend weekend... Ik ben héél benieuwd wat ik er van ga bakken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten