Pagina's

dinsdag 18 januari 2011

Elfjes in je oren en op je kraag


Mijn moeder is dol op sprookjes, en elfjes, dat zit in ons DNA, want ook ik ben er dol op en mijn kinderen ook. Mijn moeder heeft allerlei boekjes, sommige héél oud. De pagina's zijn helemaal goud-caramel van kleur geworden. Maar in dat boekje staan hele mooie tekeningen met bij elke prent een gedichtje of versje. Ik heb ze verslonden de tekeningen en gedichtjes dan hè, want het boekje werd door iedereen voorzichtig vastgehouden. 

Mijn kinderen hebben van mijn moeder ook van die mooie sprookjesboeken gekregen. Mijn dochters allebei op Elfjesgebied, ook hoe je ze zelf kan tekenen, qua verhouding en zo. Zoonlief heeft boeken op drakengebied gekregen, ook met hoe je ze zelf kan tekenen. Die boeken zijn zó ontzettend mooi, daar heb ik héél wat doorgebladerd. Uit een boek van mijn zoon heb ik een paar jaar geleden zelfs inspiratie gekregen voor een jurkje, die nu in ontwikkeling is voor Farbenmix. Ik ben nu bezig het patroon te vergroten en opnieuw te naaien.

Maar, ik dwaal af, die elfjes hebben vaak ook hele mooie belijning, en dat zie je ook terug in sieraden. Mijn moeder is daar dol op. Het heeft soms ook wat weg van Jugendstil, niet de oorbelletjes die de freule nu in heeft hoor, dat is geen Jugendstil. Ik en mijn moeder vinden dat die stijl een heel mooi lijnenspel heeft. Er is alleen niet veel van. Maar her en der vind je nog wel eens wat oud of nieuw. 

Nu heeft mijn moeder allerlei sieraden, dus ook elfjes. Af en toe hopst ze door alle laadjes en vist ze er van alles uit, wat ze niet meer draagt, en dat is van alles hoor, van HEMA oorbellen tot èchte zilveren exemplaren. Omdat ze, zoals ze het zegt het gewoon vergeet te variëren. Mijn moeder vind het een beetje zonde dat alles maar ligt te verstoffen. Dus na zo'n hopsbui door haar spulletjes heeft ze van alles verzameld. Er gaat een deel naar het dochtertje van mijn zus, naar mijn dochters. Oudste dochterlief schift de spulletjes voor haar en haar zusje altijd als eerst, omdat zij als oudste heel goed weet, wat zijzelf mooi vind en wat haar zusje mooi vind. Ze zit er nooit naast. Het setje wat de jongste nu in haar oren heeft met bijpassende broche heeft zuslief voor haar uitgekozen. Het was een schot in de roos. 

Vandaag heeft ze om 12.00 uur een kinderfeestje van haar schoolvriendinnetje, vanmiddag is er namelijk geen school, want de juffen hebben een cursus of zoiets. Maar ik weet niet wat ze gaan doen, dus is het spijkerbroekenwerk. Hm dat vind de freule maar Zo-zo! Dus vroeg ze of ze oma's elfjes in mocht doen, dat fleurt de boel natuurlijk een heel eind op.Tuurlijk dat mag best. Vandaar dat ze, vlak voordat ze naar school ging, in de spiegel zat te koekeloeren of de elfjes niet op z'n kop zaten. Het zijn best wel grote elfjes. Ze heeft ook roze lipgloss opgedaan, gebietst uit mijn make-up doos, want het is vandaag een kinderfeestjesdag, dus ook lipglossjesdag. Ik vind het prima hoor.  Op die manier is de spijkerbroek gecompenseerd en straalt ze.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten