Pagina's

maandag 3 januari 2011

Een jurk voor a.s. zaterdag ... af?


Ik heb het jasje Jackie en het rokje Frida van Farbenmix maar even op zij gelegd. Op Sancho begreep ik dat de bovenwijdte van het jasje best wel ruim zat en aangezien dat bij mij ook niet bepaald weelderig is, verwacht ik daar wel wat patroonswijzigingen. Zo'n rokje vind ik, moet wel mooi aansluiten en niet fludderig vallen, dus daar neem ik liever de tijd voor. Het rokje blijkt niet zo getailleerd te zijn en ja je raad het al, mijn taille! Wie weet valt het mee hoor, maar ik wil gewoon zaterdag wat nieuws aan, dus maak ik wat simpelers en wacht ik voor de Jackie en Frida tot ik een paspop weer op mijn maat heb gemaakt. Mijn oude paspop ben ik namelijk uitgekrompen, hoe vind je die. Die klopte qua nek sowieso al niet, want ik heb een kippenek! Mijn polsen, nek en vingers zijn superslank, zelfs toen ik maat 46 had! Volgens de juwelier heb ik kindervingers, maat 15,5 en een ukkenpols, moeten soms wel 4 schakels uit bij een horloge. Tja en eh ik heb dus óók een kippenek. Dat is ontzettend lastig, want als je een jasje, blouse of jurkje maakt en die over een paspop drappeert met een dikke nek, trekt de hele boel naar achteren of blijft een soort van hangen en kan ik niet zien of het goed is. Ik heb nog overwogen om de nek er af te zagen, maar ja, ik weet niet of het materiaal van de pop zo stevig is voor een robbertje zaagstrijd! Maar goed, dat ding heb ik gewoon mijn huis uitgezet, ik was gewoon zelf paspop geworden. Op een gegeven moment weet je wel wat je moet wijzigen, maar ja, als je 16 kilo afvalt is er weer een hoop gewijzigd. Dan weet ik nog niet wat het verschil is met mij en de patronen, aangezien ik nog niets getailleerds gemaakt heb. Tja. 


Maar ik heb wel een paspop, een maat 38, de maat 38 van vroeger dan wel te verstaan hè, want die is anders dan de maat 38 van nu. Het is zo'n pop zoals ik die voor mijn dochters gebruik, niet verstelbaar e.d. De paspop is dus wat smaller/tengerder, maar niet rampzalig, hoop ik, dus een schoudervullinkje op de schouders, want ik heb wel brede rechte schouders, zucht, ik klop ook van geen kant hè! Een leuke bh eventueel met wat vulling en wat improviseren met toiletpapier/keukenpapier en tape, dan kom ik wel een heel eind. Maar daar heb ik nu even geen tijd voor. Zoiets moet ik in alle rust doen en met een paar hulp handjes erbij, dus dochterlief bij deze. Wil je me helpen, binnenkort? Ik heb gewoon gekozen voor de makkelijkste weg en een model gekozen waar het niet uit maakt of het klopt of niet, als het maar ongeveer klopt!



Dit jurkje heb ik uitgekozen, het is een jurkje nr. 112 uit de Burda 12/2010, zie het mooie kruisje bij de bovenste foto. Ik zette als kind al kruisjes in de KnipMode's en Burda's en dat doe ik nog steeds. Ik heb géén idee of zoiets mij staat, maar wie niet uitprobeert weet het ook niet. Ik vind het een leuk jurkje. Het jurkje heeft driekwart mouwen, een gedraaide halscol (?) en elastiek in de "taille" wat op de heupen blijft hangen, en zakken die in de zijnaad zijn verwerkt. Schouders maakt ook niet zo uit, ruimte zat. Kat in het bakkie, hoop ik! 


Dit is het stofje, een hele mooie soepele gemêleerde warmgrijze stof. Van mijn moeder gekregen om eens iets voor mezelf te maken. Nou Mima, bij deze de schaar gaat er zo meteen in! Nu hoop ik dat het inderdaad zo'n flitsend model is als ik verwacht, het heeft maar twee stippen, dus ik verwacht dat het niet zo'n lastig karwei zal worden. Ik hou jullie op de hoogte!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten