Pagina's

vrijdag 5 juni 2009

Naadband

Ik kreeg een vraag van Sandra,

Dit is opstrijkbaar naadband tegen uitrekken of kerven van de naden en tegen het rafelen of omkrullen van de stof (staat op de verpakking).

Je hebt dit band in twee breedtes. De smalle heb ik genomen de brede is voor revers en zo bij blazers (heeft de verkoopster verteld). Het is eigenlijk strijkband. Want je moet om het te kunnen bevestigen net als plaklinnen of vlieseline op de naad strijken.


De verkoopster zei dat ik het 1cm breder moest knippen dan de eigenlijke naad. Ik heb het strak langs de kniprand gestreken op de schoudernaad van het voor- en achterpand. Daarna af laten koelen en nog een keer gestreken maar dan aan de andere kant van de stof. Ik heb het daarna gewoon genaaid, zoals ik anders zou doen en wat nog uitstak heb ik weggeknipt.

De schoudernaad blijft netjes recht ook al hangt er inmiddels een aardig gewicht onder het bovenstukje. Het is echt aanzienlijk mooier dan bij mijn eerste werkstuk, een wijd jurkje, voor de jongste.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Een duidelijkere foto lukt niet, want dan wordt de foto zo wazig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten