Pagina's

zaterdag 26 februari 2011

Elodie-Nadya nachtponnetje voor oudste dochter


Gisterenavond kreeg ik de schrik... Ja, de schrik.... Oudste dochter had/heeft een logeerpartijtje dit weekend, en ik zou voor haar een nachtponnetje in elkaar zetten. Was geloof ik al véél langer beloofd, maar ik zou het voor dit logeerpartijtje regelen. Aiaiaiaiai. Vergeten!

Stofje had ze gelukkig al eerder wel uitgekozen, een héle lichtblauwe batist met blauwe bloemetjes (UWYH), maar nog geen patroontje en dat soort dingen meer. Je voelt hem aankomen. Actiefaxie dus. Het moest dus iets worden, wat al uitgeraderd was en dat het een makkelijk 1 stip patroon was, want anders wordt het wel héél erg knijp, qua tijd dan, hè. Ik besloot maar te gaan rommelen, en over het algemeen gaat rommelen bij mij het beste. Dus bovenkantje van de Elodie, en de onderkant van de Nadya. Allebei uitgeraderd dus punt één was al gefixt. Stofje op matras gekiept, gelukkig had ik het bed afgenomen, dus een mooi strak matrasje diende even als tafel. 


Aangezien de rest van mijn tafel bezaait lag met twee jurken vol met roezels en dat neemt een berg plek in beslag. Stofje lag strak, achterkant bovenstukje Elodie aan de stofvouw gespeld. Ik pak het achterpand van de Nadya. Ja, hoe ga ik dat nou doen. Hhm. Jip! Aansluitend aan de onderkant van het bovenstukje komt de bovenkant van de tunneltjes van de Nadya. Ook weer netjes aan de stofvouw gespeld. De zijkant van patroon Elodie naar patroon Nadya is niet aansluitend, maar dat geeft niet, dat knip ik gewoon vloeiend van het een naar de ander. De lengte, even meten... Zoveel cm.... Ja, dan kom ik bij haar ergens boven de knie uit. Da's goed. Voor de voorkant doe ik precies het zelfde. De mouwtjes knip ik gewoon uit zoals altijd, ik sla even nog de onderkant van het bovenstukje door op voor- en achterpand, zodat ik zie waar ik het rimpelelastiek kan stikken als de pon in elkaar zit en hup ik gooi de hele handel onder de locker.


Voor de mouwtjes gebruik ik versie B van de Elodie, die met zo'n springplooitje. Dus eerst van de mouwtjes springplooitje stikken en hup zoomje erin. Daarna de mouwtjes aan de panden stikken en dan de zijnaden dicht. De hals en rokzoom krijgt een rolzoompje en het ziet er uit als een tent. Echt waar je geloofd nooit, als je die tent ziet, dat het een leuk ponnetje wordt voor een tenger meisje, maar we gaan verder. Naaimachinerimpelelastiek op het spoeltje gedaan en hup twee baantjes stikken langs de hals. Het wordt al meer pon en minder tent. Volgende elastiekroutes worden afgelegd net onder de doorgeslagen onderkant van het bovenstukje. Eh wat een idiote zin, maar ik hoop dat het te snappen is. En voila een nachtpon en als het stofje minder nachtponnerig zou zijn geweest is het een heel schattig jurkje! Ik moet alleen even aan het elastiek trekken en netjes verdelen, want ze is tenger en het moet niet te wijd vallen, anders hangt d'r pon steeds op d'r navel. Als accent zet ik middenvoor een geruit lintje vast die ze naar achteren kan strikken, ze is dol op ruitjes en stipjes.

Ze lag al uren te slapen toen ik bij haar bed een briefje neerlegde met de tekst "......., als je wakker bent, wil je dan even bij me komen kijken naar de verrassing..., xxx-sjes mama". Beneden gekomen moest ik nog even mijn bedje opmaken, die was nog steeds in z'n niksie. Samen met Rem even de bedden aangekleed en hup in bed. Het was kwart voor één, gaap, geeuw. Om tien uur vanochtend kwam de dame naar beneden en ze keek verbaasd naar de paspop met pon. Is 'ie af!? Wanneer heb je dat gedaan? Mag ik 'm passen? Tuurlijk, hup broek en blouse gingen direct weer uit en pon aan. Hij zit als gegoten. Lengte helemaal goed, er zit niks te strak of te wijd en het is ook geen tent. Lintje vindt ze super, dat geeft net wat pit aan het lievige stofje.

Zo, heeft de dame toch een nieuw nachtponnetje om in haar logeertas te stoppen, ik heb er zelfs nog een merk-, maat- en waslabel ingezet. Dat is wèl belangrijk hoor dat het een ècht kledingstuk is, zie het berichtje met mijn eerste labels in 2009. Nu wil ze er ook wel een korte versie van met een pyjamabroek. En haar zusje wil ook wel een paar van die ponnetjes in haar kast. Tuurlijk! Maar deze keer probeer ik het wel overdag te maken en iets sneller te doen dan dit exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten