Pagina's

zondag 20 februari 2011

Kort meisjesmiddag voor de freule


Het was vandaag een rare drukke dag. Eerst klappertandend naar de Utrechtse lapjesmarkt voor mijn veelkleurige stofjes-jacht. Daarna opwarmen met warme chocolademelk met wat lekkers erbij. Om half twaalf waren we thuis en ging de jongedame een snoekduik nemen in de tas met haar lapjes, dat is de tas met stofjes om poppenkleertjes te maken. Ze wil namelijk voor oma's verjaardagsfeest vandaag een geurzakje maken. Vanmiddag om twee uur begint het feest, dus ze gaat snel naar boven op zoek naar haar stofjestas. Ze kiest een zwik stofjes uit met frisse vrolijke en lichte kleurtjes. Ik geef haar een Post-it blokje als mal om met een trickmarker vierkantjes te tekenen op de lapjes en daarna met haar eigen schaartje uit te knippen. 


Daarna is ze even zoet ze op een mooie volgorde te leggen. Ze heeft alles helemaal zelf bedacht. Daarna de rijen met lapjes spelden en stikken. Ze heeft inmiddels bij de naaimachine geen krukje meer nodig om het pedaal op de goede hoogte te zetten, zodat haar voet er bij kan. Een beetje op het randje van de stoel zitten en ze kan er precies bij. Ze krijgt lange benen! 


Daarna zet ze het strijkijzer aan, maar ik strijk de naden even. Dan worden 3 banen met vierkantjes aan elkaar vastgezet en ook weer gestreken. Wat een vrolijk effect heb je met die kleurige vierkantjes, zeg! Er blijkt bij één lapje een gaatje te zitten in het hoekje, het lapje is net niet goed vastgenaaid, was waarschijnlijk ook een pietsie kleiner dan de andere vierkante lapjes. Dus een biaisbandje en sierbandje erop gezet en het gat is weg. Met die bandjes heb ik wel eventjes geholpen, want dat was toch best wel een beetje dik, en dan al die spelden om te zorgen dat het bandje niet wegsprong. Dus even meegeholpen. Terwijl ik dat aan het doen ben, pakt ze alvast de lavendel uit de la. Als de onder- en zijkant gestikt is hou ik het zakje open en vult ze het zakje met lavendel. Er ploft gelijk een sterkte geur de kamer in.


De bovenkant wordt met een sierzigzagje gesloten en dan is het zoeken geblazen naar een geschikt sierbandje om een strikje te maken als finishing-touch. De freule is net lang genoeg om in de bandjesla te grabbelen. Normaal heeft ze het IKEA-trapje nodig. Ik merk telkens weer dat ze een heleboel dingen nu doet zonder krukjes en zo. Wat wordt ze lang. Vergeleken met andere kindjes niet hoor, maar ik vind haar de laatste tijd ècht lang worden. Alle leggings beginnen ook te kort te worden en piepen af en toe boven haar laarzen uit, willen gewoon niet meer blijven zitten in haar laars, maar waar was ik ook al weer gebleven. O ja, ze kiest een rood-wit ruitjesbandje en een diep fuchiaroze fluweelbandje voor de verpakking. 


Het lintje wordt met een stikseltje vastgezet en ze maakt een mooie strik. Hij moet van haar een aantal keer over, want hij is niet mooi genoeg vind ze. Dan knipt ze de uiteinden schuin af en lakt ze de uiteinden met blanke nagellak, zodat 't niet kan rafelen.


Het was vandaag een kort meisjesdag-projectje, maar wel een héle leuke. Dit is het mooie resultaat, een patchwork-geurkussentje met strik! 

Het geurzakje wilde ze mooi inpakken en ik had geen "gewoon" inpakpapier, maar wel hele dunne vrolijk gekleurde zijdevloeipapier, waar ik de kleding voor de webwinkel ook mee inpak voordat het in de doos gaat. Ze kon kiezen uit wijnrood en knalroze. De knalroze vond ze het leukst. Dus hup plakband erbij en inpakken maar. Ze plakt ijverig alle kanten van het pakje. Oma krijgt het volgens mij strakjes amper meer open.



Daarna wordt het ook nog in doorzichtig plastic inpakplastic gedaan. De punten plastic hadden eerst andere plannen, maar ze krijgt toch alle vier de punten te pakken en ik neem die eigenwijze punten even over. Ze pakt het fluwelen lint en knijpt de boel vlak boven het cadeautje samen en hup lint er om heen en strikken maar.

Het is kwart voor twee als het klaar is. Nou is dat niet perfect getimed? Ik vind van wel. Iedereen wordt naar de gang geroepen en in een jas gehezen en hup de auto in naar oma. En oma? Is héél blij met het cadeau van jongste dochter en zegt dat ze een wel héél erg lekker geurende kast krijgt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten