Pagina's

woensdag 2 februari 2011

Haken, kijken, uithalen, haken, kijken, uithalen... start sjaal voor dochterlief

Ik ben zondagavond begonnen aan de sjaal van m'n oudste dochter. Na een half uurtje in een haakboekje te hebben geneusd, leek me bij de baret streepjes het leukst en dan het liefst in een soort steek die ook in de baret was gebruikt. Zo'n haakboekje is wel handig om te zien, wat nu leuk is, vierkantjes, of streepjes. Dan is de vraag. Hoe breed en hoe lang. Nu dat laatste weet ik nog niet hoor, want ik heb nu ca. 30 centimeter gehaakt. Ik doe dit tussen alle werkjes door als ik lekker op de bank plof.  

Hup, bollen gepakt en aan de gang met rood, de baret is rood, dus daar begin ik mee. Het steekt ook mooi af bij het marineblauwe jasje. Ik begin lossen te haken, vergelijk de breedte een beetje met sjaal die ik om heb... Op de toer met lossen doe ik een toer met vasten. Daarna komen de toeren met telkens een andere kleur wol, steeds twee stokjes, dan een vaste overslaan en weer twee stokjes etc. Maar na een centimeter of vijf lijkt het wel of het werk steeds breder wordt. De onderste rand met vasten is duidelijk smaller. Hmmm, dat vind ik dus hélemaal niets. Vasten heten blijkbaar niet voor niets vasten. Uithalen dus en nog een keer opzetten. Ik verander het ritme tussen de stokjes en de hoeveelheid steken overslaan van de vasten. Nu niet één vaste overslaan, maar twee. Na weer een centimeter of vijf te hebben gehaakt zie ik dat ik helemaal snor zit! Ja, dit wil ik hebben. Ik laat aan haar nog niets zien, want na een paar toeren kan je nog niet zien wat het repeteer effect is van de kleurtjes wol. De draden laat ik meelopen aan de zijkant, die worden als de sjaal klaar is weggewerkt door een toer met vasten in het rood. De sjaal is dan helemaal ingekaderd met een rode bies, lijkt het dan. Is de bedoeling hoor, voor het zelfde geld lijkt het nergens naar, dan wordt het wat anders, maar dit is voorlopig het plan!

Maandagmiddag, jongste ukkepuk speelt lekker buiten en ik zit lekker op de bank te haken, wat drinken ernaast. Als oudste dochter binnen komt vallen laat ik haar zien wat ik aan het bakken ben. De dame heeft m'n haakwerk goedgekeurd! Mooi! 

De kleuren op de foto's zijn niet hoe het in het echt is. Ik heb werkelijk overal, van de voor- tot achterkamer, erker, met lamp licht, zonder licht, flitser, hellepie, zier er helemaal niet uit, uitgeprobeerd, maar dit waren de beste foto's. 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten