Pagina's

vrijdag 14 september 2018

De maat kiezen van een herentrui...


De maat kiezen  is nogal een dingetje als het een verrassing is… Ik kan niet zomaar zeggen “Kan ik je even opmeten schat?” Op Sancho had iemand de trui ook gemaakt en welke maat ze had genomen. Alleen kon ik er niet zo veel mee… want haar vriend was 20cm langer, dus de trui heeft ze verlengd… en bij de schouders moest het ingenomen worden… dus versmald…

Pfff… mijn gevoel zei me, dat Dennis brede rechte schouders heeft, aangezien hij voor een overhemd wel eens een maat groter heeft moeten nemen, en ik die vervolgens bij de taille een stuk in heb genomen… Maar ja… een trui is natuurlijk stretchie… Qua lengte was hij maar pietsie langer dan bij de maattabel van LMV.

Qua maat had ik maat M uitgeraderd, en wat ik zo uitgetekend zag, zag het er wel prima uit… maar ja… of dat ècht zo was. Tijdens het opruimen van wat naaispullen kwam ik de klusjesstapel tegen en zag ik een vest van hem liggen, daar was de rits van stuk gegaan, en zou ik omturnen tot trui, maar bij de doorpas bleek de stof niet lekker stretchie om hem lekker aan te trekken… dus zou ik het vest recykleren tot vest voor Ukkepuk, want de trui was amper een maand oud toen de rits stuk ging. In ieder geval… dit vest was een goede houvast om het patroon door te meten…



Dus een plattegrondje getekend van de trui, dichtgenaaid vest, en alle maten opgemeten. De maten van het vest: schouderbreedte, halswijdte, van oksel tot oksel, halverwege de trui de wijdte, boven het zoomboord, lengte mouw vanaf schouder, lengte mouw vanaf oksel, armsgat vanaf schouderpunt tot oksel, breedte mouw vanaf oksel, breedte mouw boven mouwboord, lengte trui vanaf schouder tot onderkant, lengte trui vanaf oksel tot onderkant…

Daarna is het patroon aan de beurt. Ik meet alle onderdelen en de trui is ietsjes breder, een paar centimeter. Met de gebreide stof die ik heb gekocht, die goed stretcht moet dat helemaal goed gaan en lekker zitten.

De volgende dag ga ik verder en bekijk ik even hoeveel ik van de stof nodig heb, want ik heb één grote lap gekocht voor een lang vest voor mezelf en voor een trui voor Dennis. Dus even kijken of ik die twee kledingstukken in ene keer moet knippen of dat het wel riant is, dus ik nu niet gelijk mijn vest hoef uit te raderen… dan zie ik dat er ook boordstof nodig is… eh… daar had ik geen rekening mee gehouden, want ik heb de stof gekocht voordat ik het patroon had uitgekozen…

Snoekduik in de stoffenkast dus… en kijken of ik iets dergelijks heb liggen in het blauw… vaag herinner ik me wel zoiets van héél lang geleden… Hm… de eerste donkerblauwe stof blijkt stevige katoenen tricot te zijn, dat is niet wat ik zoek… Ander deurtje geopend, ik snuffel door de stofjes van boven naar beneden en bij stapel twee,  jaaahhh het is boordstof in een donkerblauwe tint, maar ja… het moet wel bij het andere stofje passen… Hup naar het raam, dan kan ik het beste zien of de kleuren donkerblauw bij elkaar matchen… en mja… het is ton-sur-ton… beter kan je het niet treffen zo onverwachts met een jaartje of 7 tussen de ene aankoop en de andere…


Geen opmerkingen:

Een reactie posten