Pagina's

zaterdag 15 september 2018

Herentrui Titus, La Maison Victor nov/dec 2016, dag 1


Hè, hè, eindelijk begint het èchte werk… Stoffen zijn gezocht, klosje garen is gekocht, want op mijn klosje zat slechts 1m draad… patroon is doorgemeten en vergeleken met een goedzittend kledingstuk, en nu… spelden en knippen geblazen…

Ik heb een gigantische lap stof van bijna 5 meter lang… en het heeft nogal een gewicht aan z’n kont hangen en jumpt alle kanten op, behalve de goede, dus het duurt even eer ik de stof op tafel in de “niet-wegschuif-stand” heb. Ik pak de patroondelen… en leg het voor- en achterpand op de stof, zodat ik de lengte kan afspelden, want dan knip ik dat stuk er af. Zoals je ziet is de zelfkant nogal stretchie en plooit helemaal…


Om de stof goed recht van draad en glad en strak neer te leggen moet ik het gedeelte van de zelfkant eraf knippen, want het is geen doen om de stof goed neer te leggen…   


 

De zelfkanten van de stof leg ik in het midden, zodat ik twee keer een stofvouw heb voor het voor- en achterpand van de trui. Ik steek de spelden dwars in het patroon, zodat als ik met de schaaf langs schuif met magneetjes er aan, er geen enkele speld reageert op de magneet.

De zijnaden en schoudernaden knip ik op 1,5cm naadtoeslag. De zomen van mouwen, voor- en achterpand, hals, armsgat en mouwkop knip ik met 1cm naadtoeslag.


Daarna is de boordstof aan de beurt voor de zoomboord en de mouwboorden. Alleen de zijnaden met 1cm naadtoeslag geknipt, en voor de hoogte dus langs het patroon geknipt, want ik vond de boorden anders te hoog worden. Het is in twee tellen gepiept, want het is gewoon een kwestie van rechtdoor knippen…          


Het is voor het eerst dat ik met een ècht breiselstofje werk, en dan bedoel ik een stofje dat op een ècht gebreide stof lijkt, waar truien van worden gemaakt. De locker moet dan wel even anders ingesteld worden dan gewoonlijk, want dit stofje is niet alleen lossiger dan tricot gebreid, maar ook stretchier… en dan met name in de breedte. Nu moet de locksteek goed zijn bij het niet zo stretcherige verticale richting… maar ook goed zijn bij de superstrechie horizontale richting van de stof. Voor de kraag van de trui moet het alle richtingen op gelockt worden, dus… netjes strak en stretchie van steek…

Ik ben een 15 minuutjes zoet met het instellen, uitproberen, instellen, uitproberen, instellen en weer uitproberen van de steek… Daarna ben ik er wel tevreden mee en kan er begonnen worden aan alles te locken, behalve de zomen, de hals en de kraag…



Aangezien ik voorheen eigenlijk alle tricotstoffen in één keer stikte en afwerkte op de locker, wil ik dat deze keer anders doen, gewoon om preciezer te kunnen werken op kruisingen en zo, en ook dikke naden vermijden, want dit is een dikker stofje dan tricot. Dus ik lock eerst alle naadtoeslagen en daarna stik het op de naaimachine met een kleine zigzag in elkaar.

Ik probeer de instelling uit die een vriendin van mij gebruikt voor haar gebreide stofjes… Na wat restjes stof te hebben gebruikt om het uit te proberen en in de niet rekkende verticale richting en in de super stretchie horizontale richting, ziet de naad er netjes strak uit. De stof blijft netjes plat, dus geen onregelmatigheden is er aan de buitenkant te zien en de stretchie richting is onveranderd stretcherig.


Daarna een paar tekens van het patroon overbrengen op de gebreide stof. Ik volg gewoon klakkeloos de beschrijving van de LMV en dat gaat best wel lekker vlot.



Om de dikte van de naad aan de bovenzijde van de kraag uit te dunnen moet de naadtoeslag van de onderkraag tot 2mm worden afgeknipt. De stof krult een beetje, dus goed uitkijken of ik mijn schaar goed tussen de twee lagen stof wurm. Daarna de kraag aan de hals spelden in etappes… en dat gaat goed… dacht ik… Tótdat ik de kraag openklapte en de trui binnenstebuiten bleek te zitten… Hm… blijkbaar is de verlichting zo ’s avonds laat niet voldoende om te zien of ik aan de goede kant de kraag stik… Gelukkig om het uit te proberen, heb ik de kraag eerst met een grote rechte steek gestikt, dus was het rap uitgehaald… Daarna nóg een keer in etappes gespeld en gestikt. En de kraag zit perfect.

In de beschrijving van de LMV staat dat in de hoekjes van de vierkante hals je een stukje in moet knippen, zodat de rest van de kraag, zonder spanning in de hoekjes, eraan gezet kan worden… Alleen ik doe dat niet vooraf… deze stof is zó elastisch en lossig gebreide stof (risicovoller dan gewoonlijk lijk mij)… dat ik dat achteraf bekijk of dat inderdaad ook nodig is. Ik stik van het ene punt naar het andere punt, en bij het omklappen zit de kraag perfect… zonde spanning in de hoekjes, dus ook geen inknipjes. De naadtoeslag wordt een stukje smaller gelockt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten