Pagina's

zondag 9 september 2018

Jurkje Nadya en rok Caitlin van Farbenmix

Van Farbenmix kreeg ik eens een opdracht die luidde… ontwerp een jurkje, dat héél eenvoudig is om te maken… zonder rits, maar met variaties, geschikt voor stoere, en romantische meisjes… voor tricot en geweven stofjes… en extra’s…

Het werd jurkje en legging Nadya in combi met onderrok en haarband Caitlin.

Dat was de start van een totaal andere aanpak van mijn werk… en niet alleen in mijn werk… Ik ging tekenen, en dan in mijn hoofd een foto-werkbeschrijving maken van alle stappen die gezet moest worden van het knippen van de patroondelen tot de laatste draad afknippen van het jurkje… Er zijn héél wat ontwerpen gesneuveld in het begin… totdat ik ineens een ontwerp had, dat in mijn hoofd aan de opdracht voldeed… en waar ik dus ook ècht aan begon… ècht een patroon tekende… de stof knipte… een proefmodel van maakte…, tegelijk met het fotograferen en foto-werkbeschrijving maakte, en een doorpas met mijn muze… mijn jongste dochter…

Sindsdien… als ik een patroon aan het ontwerpen ben, of naar een patroon keek in een zelfmaakmodeblad, ging er gelijk in mijn hoofd een werkbeschrijvingsvolgorde in werking… héél typisch… en niet meer af te leren… soms lastig, maar ook grappig als ik merk dat ik het doe…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten