Pagina's

zaterdag 5 maart 2011

Oeps!!! UWYH? Oeps!! (ben een beetje stout geweest....)


Ik.... eh... ik zou alles voor mezelf en de kids van UWYH-stofjes maken, maar de nieuwe KnipMode was binnen, maar ik zag niet zo gauw iets wat ik kon maken in combinatie met mijn stofjes. Voor mezelf is de collectie niet zo groot, dus dat is niet bepaald shoppen in mijn kast. Maar aangezien mijn kledingkast momenteel nogal leeg is. Sinds ik ben begonnen met werken en moest overstappen van punk naar directie-secretaressekleding is 'ie niet zo leeg geweest. Komt natuurlijk ook omdat ik wat maten gekrompen ben, maar goed er mag wel wat bijkomen!

Poging 1. Gisteren aan het eind van de middag begin ik heel gemotiveerd mijn stofjes te bekijken en ik heb een stapeltje Burda's en KnipMode's gepakt. Niet te veel, want van te veel keus ga ik niet opschieten! Ben languit op mijn bed gaan liggen. Lekker in 't zonnetje, krukje erbij met een glaasje water en een glaasje Cola light, vastbesloten "iets" te vinden. Als ik opkijk van m'n boekjes kijk ik recht in de kasten met privélapjes. Deuren wagenwijd open, zodat ik een combi van inspiratie uit boekjes en de kast krijg. Alleen er gebeurt alleen maar wat als ik in het boekje kijk en het dooft uit als mijn blik richting kast gaat. Zucht. Ik heb zelfs geen keperkatoen meer in m'n kast liggen. Spijkerlapjes zijn te klein, het linnen véél te dun en zijde, brrrr véél te koud en waarschijnlijk ook te klein. Zucht, ik ga me lichtelijk zielig voelen en het zonnetje schijnt nog wel zo gezellig! Nâh zeg.


Poging twee. Gisterenavond lekker op de bank gedoken in een lapjesdeken met een héle grote stapel boekjes, gevist uit de salontafel en ik zie veel leuks. Ook dingen die ik ècht nodig heb in mijn kledingkast. Er is geen enkele broek die goed blijft zitten zonder ceintuur. Gisteravond mopperde ik even flink terwijl ik naar boven liep om te laten zien wat ik nou graag wilde maken. Zei Rem, terwijl ik naar de woonkamerdeur liep "Dan maak je toch wat anders, iets wat je wel in de kast hebt liggen". Dus ik demonstratief "Ik heb een broek nodig die niet van mijn kont zakt en de knoop en ritsluiting móet gebruiken om hem uit te doen!" en terwijl ik dat zeg duw ik mijn "skinny jeans" naar beneden zonder knoop en ritssluiting te gebruiken, gezicht op storm, zie je het voor je? Blokkie is boos!


Je weet wel mopperdemopperdemopperdemopper en ik loop naar boven en pak het boekje met het jasje dat ik ontzettend leuk vind. Al veel langer, het is een boekje van december 2009, maar ik heb gewoon geen tijd gehad om het te maken en ik vind het nu tijd voor dat ik wél iets voor mezelf maak. Omdat dat ten eerste véél beter zit dan wat ik in de winkel vind. Die jasjes zijn bij de schouders vaak krap, ook bij mijn bovenarmen en bij mijn voorgevel en taille naar heup toe zwem ik in veel te veel stof. Ik wil dat een jasje mooi aansluit én dat ik mijn armen kan bewegen en niet bij de schouders "vast" zit. 

Dus, ik wil een mooi basic-stuk maken het liefst met een broek erbij. Want ik maak graag setjes, zodat het gelijk mooi combineert. Ik kom naar beneden met de Burda 12/2009 en laat het aan Rem zien. Ik mompeldemopperdemompeldemompel Rem vind het een schitterend stoer jasje en zegt "Die moet je gewoon maken, hoor! Als we morgen nou is naar de stad gaan en gewoon even mooie stof kopen met alles wat je verder nodig hebt en daarna even een terrasje pakken en wat drinken". Ik ben er direct voor te porren. In mijn hoofd denk ik "Waarom kan ik nou niets in mijn kast vinden, grrrrrr". Maar ik zeg niets!". Ik ga direct lezen hoe die ritszakken gemaakt moeten worden, dit technisch naaien doe ik namelijk niet zo héél veel. Ik geloof dat het setje van dochterlief in 2009 m'n laatste werkstuk is met paspelzakken met ritsjes en klepzakjes. Zó leuk om te maken, maar ik moet er altijd weer even inkomen, omdat ik het te weinig doe en dat wil ik eigenlijk veranderen, want ik ben altijd weer zo blij met zo'n gegoten kledingstuk dat perfect zit.


Vandaag ben ik dus naar Stoffenhuis Anja gegaan en daar heb ik een zomerspijkerstof uitgekozen. Een beetje gemêleerd redelijk donkerblauw van kleur. Ik heb eigenlijk minder nodig maar heb 4 meter genomen. Ik moet het patroon bij de schouders meestal iets aanpassen en de broek is een redelijk smal (niet redelijk het IS smal) en recht model, wat ik dus niet ben, dan knip ik voor de zekerheid altijd bij de bovenbenen een flinke zoom aan. Dus ik wil het goed royaal kunnen neerleggen en bij knelpunten de ruimte hebben. Er zit wel iets stretch in het stofje dus, waarschijnlijk valt de verbouwing mee. Ik rader voor de zekerheid wel een maat 40 uit, dan zit de heupbreedte ieder geval goed. Maar aangezien het ook mijn eerste broek sinds tíjden is en ook met een hele andere maat dan ik járen gewend ben. Weet ik nog niet precies waar de veranderingen nu zitten. Misschien wel helemaal niet, want het jurkje van begin februari heb ik niet hoeven veranderen, maar ja die was dan ook niet aansluitend. 

Het jasje en de broek wordt met héél donkerblauw doorgestikt. Ik ga het jasje denk ik niet voeren, want ik wil er een lekker voorjaarspak van maken. Wil ik het achteraf wel, dan kan ik dat altijd nog doen. De ritsen en al het ijzeren hang en sluitwerk heb ik ook gelijk gehaald. Ik ben alleen de knopen vergeten, maar dat komt op het laatst, dus is geen ramp. En wie weet heb ik díe wel! Toch een klein stukje UWYH. 

Ik ga nu raderen, jasje model 111 uit de Burda 12/2009 en broek uit de KnipMode model 3a, maart 2011.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten